Billettsalg hos Ticketmaster

Billettsalg hos TicketmasterFor fotballkamper i Norge, er det vanlig å kjøpe billetter gjennom TIcketmaster, eller Billettservice, som selskapet lenge har hett på norsk. Den andre vanlige muligheten for kjøp, er å gå til den stadion som skal holde kampen, eller til en av klubbene som skal spiller. Mange fotballklubber tilbyr sesongkort til sine fans, noe som trekker ned prisen på kampbillettene noe. Er du glad i fotball lokalt, lønner det seg som regel å kjøpe billettene hos den egne klubben.

Om du kommer langveisfra, for for eksempel å se en landskamp på Ullevåll, vil du automatisk bli henvist til Ticketmaster om du ønsker å kjøpe billetter. Så lenge det finnes billetter igjen er dette den rimeligste måten å skaffe seg billetter til arrangement i Norge. Prisene for å komme inn varierer, men om vi tar Ulevåll som et eksempel, så vil ligakamper koste fra kr 100 til kr 1 000, når vi for eksempel snakker om en storkamp mellom Rosenborg og Vålerenga. Andre kamper, som for eksempel mellom en VM-kvalik mellom Norge og Tsjekkia, koster fra kr 100 til kr 300. Til en privatkamp med Sverige, kan man til og med få de beste setene for litt over kr 200.

Fotballbilletter for utenlandske kamper og serier

Når det kommet til utenlandske kamper i utenlandske serier, som Premier League, eller Bundesliga, så er ikke dette billetter som føres av Ticketmaster. Noe av grunnen til dette er at de store klubbene er store nok til effektivt å kunne distribuere sine egne billetter. Bundesliga selger for eksempel sine egne billetter på bundesliga.de, og i Premier League har de fleste klubbene egne sider som tar hånd om det respektive billettsalget.

En annen del av historien er at Ticketmaster, i 2009, selv ble tatt for å drive med svartebørshandel av ettertraktede billetter. Ansatte ved Ticketmaster brukte selskapets kredittkort for å kjøpe ettertraktede billetter, for så å selge dem videre på andre sider, hvor selgeren fritt kan sette prisen, og omgå leveringsavtalene med arrangøren, om prising og fordeling av omsetningen. Dette var et grovt missbruk av tillit fra Ticketmaster sin side, som straffet seg med at store arrangører valgte å sette opp egne konkurrerende salgssider.

Den tvilsomme praksisen med å bruke kun en lisensiert selger av billetter

Billetter er en noe spesiell vare i vårt moderne industrisamfunn, hvor man vanligvis finner alt i overflod. Billetter er begrensede i antall, og de som utsteder dem har et slags lite monopol. Om utstederne dertil kun bruker et leveringsnettverk eksklusivt, fører dette til store fordeler for leveringsnettverket, som får opperere i en beskyttet boble. Det er også grunnen til at TIcketmaster ofte tar ganske høye formidlingsgebyrer. Mye kunne blitt bedre, om flere selskapet fikk lisenser fra arrangører for å drive billettsalg. Løsningen for store fotball-klubber er derimot blitt å kjøre kontroll på eget salg, slik at de får inn så mange fans som mulig, og selv tjener så mye som mulig på hver kamp, samtidig som de finner priser som passer best for alle fra forskjellige samfunnslag, som ønsker å se kampen.